| »Parents’ restrictive feeding practices are associated with young girls’ negative self-evaluation of eating« |
| Studiet: Journal of The American Dietetic Association, November 2000, Volume 100, Number 11 - Jennifer Orlet Fisher, PhD, Leann L. Birch, PhD. |
|
Forældre som ønsker, at deres døtre skal udvikle en sund holdning til mad og krop, er måske bedst tjent med at blive rådgivet til at lade dem spise kage. Ifølge studiet øger forældre, som laver restriktioner i forhold til unge pigers mad, sandsynligheden for, at pigerne vil spise de forbudte fødevarer og efterfølgende få dårlig samvittighed over det. Skyldfølelse, tristhed og skam kan gøre unge piger sårbare overfor lavt selvværd, som har vist sig at gå forud for forstyrret spiseadfærd, indikeres det i studiet. "At lave restriktioner på pigers adgang til mad kan ikke bare øge pigernes ønske om at få fat i og indtage disse fødevarer, men det kan faktisk også føre til negativ selvevaluering, fordi deres adfærd er i strid med forældrenes forventninger", siger Dr. Jennifer Orlet Fisher og Leann Lipps Birch. De siger endvidere, at forældres fokus skal være rettet mod, hvad børnene kan spise frem for hvad der er forbudt. Og ligesom frugt, grøntsager og kornsorter skal være tilgængelige for børn i hjemmet, så skal det også være muligt at få søde og fede fødevarer. "Børn skal have lov til at se alle slags fødevarer indeholdt i en sund kost", siger Fisher. Studiet viste, at de piger, hvis forældre var mest restriktive med maden, også var de piger, der var mest tilbøjelige til at spise den forbudte mad samt føle sig dårligt tilpas over det. Deres følelser omkring spisningen var ikke afhængig af mængden af mad men snarere af deres opfattelse af, at disse fødevarer var forbudte. "Ved at lave restriktioner på maden fremmer forældrene den adfærd, som de egentlig ønsker at undgå", konkluderer forskerne. |
| Kilde: Reuters Health, 16. november 2000 |
|
websitet om
OVERSPISNING |